واژه« حج» در اصل به معنى قصد است، به همین جهت به جاده و راه« محجة» (بر وزن مودة) گفته مىشود؛ زیرا انسان را به مقصد مىرساند، و به دلیل و برهان حجت مىگویند؛ زیرا مقصود را در بحث روشن مىسازد. زیارت خانه کعبه نخستین بار در زمان ابراهیم رسمیت یافت، و سپس بصورت یک سنت حتى در زمان عرب جاهلى ادامه یافت، و در اسلام به صورت کاملتر و خالى از هر گونه خرافه دوران جاهلى تشریع گردید .
بحث در شرایط وجوب حج بود که شرط اوّل بازگشت به دو شرط بلوغ وعقل داشت، در بلوغ اجماع از قول علماء وروایاتی بیان شد که دلالت به اعتبار بلوغ داشت در عقل هم به عنوانی یکی ازشرایط عامه مورد قبول واجماع است، شرط سوّم حرّیت است؛ یعنى براى انجام حجّة الاسلام باید آزاد باشد، اقوال علماء وروایتی متعدید بیانگر این مطلب بوده اسیت، که حج مملوک قبول نیست واگر در زمان بندگى و بردگى حجّى انجام دهد کفایت از حجّة الاسلام نمى کند، شرط چهارم استطاعت است، در استطاعت صحت بدنی شرط است حج به مریض که قادر به حج نیست واجب نیست، در حج باید استطاعت مسیر وزمانی محقق باشد.
درآخر حج بذلی مورد بحث ومداقه علمی قرار گرفت، بعد از بیان اقوال وروایات به این نتیجه رسیدم که حج بذلی از حج الاسلام کفایت میکند.
ضرورت بحث: از این جهت است، حج بر هر انسانى که توانایى داشته باشد، در عمر فقط یک بار واجب مىشود و از آیه فوق نیز بیش از این استفاده نمىگردد؛ لذا بسیار ضرور است که احکام این واجب الهی را درست یاد بگیریم وصحح انجام بدهیم، که واجب مهم که در طول عمر یک دفعه برای انجامش وقت داریم به صورت صحیح وکامل انجام دهیم.
سوال اصلی: شرایط تحقق استطاعت چیست؟
سوال فرعی: حج بذلی از حجةالاسلام کفایت میکند یاخیر؟
روش این مقاله توصفی تحلیلی است.
یافته های این مقاله، این است در تحقق استطاعت چهار شرط اصلی برای استطاعت لازم است وحج بذلی هم از حجة الاسلام کافی است.