تربیت کودک سالم یکی از همترین دغدغههای جوامع بشری بوده و هست. زیرا جامعه سالم و سعادتمند در گرو تربیت صحیح فرزندنشان میباشد. لذا هرجامعهای در تلاش است که بهترین سبک تربیتی را در برای تربیتی فرزندان خود در پیش. گیرد. در عصر ما غرب باتبلیغات کسترده خود مدعی پیشرفت و موفقیت در همه امور مخصوصا حوزه فرهنگی تربیتی را دارد. با توجه به اهمیّت تربیت فرزند در این مقاله تلاش شده دو سبک تربیت کودک غربی و اسلامی مورد بررسی طبیقی قرار گرفته و افتراقاتشان بیان شده است. در بررسی به عمل آمده هریک از نظامهای دوگانه چهار سبک تربیتی جداگانهای مطرح نمودهاند که هریک از این سبکها در نظامی اسلامی و غربی از لحاظ مفهومی نزدیک به هم میباشند. امّا به لحاظ بکارگیر باهم تفاوت دارند. در نظام غربی هر چهارسبک به طور مستقل ارزیابی و تنهای یک سبک مقتدرانه به عنوان سبک مناسب تربیتی معرفی شده. امّا در اسلامی هریک از سبکهای چهاگانه باتوجه به شرایط توانایی کودک مناسب ترین سبک تربیتی را برای دورها سنّی مختلف کودک معرفی میکند. علاوه برآن هریک از دو نظام اسلامی و غربی تفاوتهای دیگر به لحاظ مبدء شروع تربیت، اهداف تربیتی، و نهادیهای تربیتی نیز باهم دارند. که به هریک از آنها نیز در ین مقاله پرداخته شده است.